Hoe kan ik dit voorwerpt het beste printen?

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
awal16
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 sep 2019, 17:39
Contacteer:

Hoe kan ik dit voorwerpt het beste printen?

Bericht door awal16 » 17 sep 2019, 18:18

Het bijgevoegde voorwerp wil ik graag printen. Wat is de beste positie om dit te doen, staand op de zijkant of plat? Indien plat, welke kant boven?
Afbeelding

Rob52
Berichten: 1000
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Hoe kan ik dit voorwerpt het beste printen?

Bericht door Rob52 » 17 sep 2019, 18:25

Ik zou het eigenlijk met een tegenvraag willen beantwoorden. Wat denk je zelf en waarom? Zomaar een antwoord krijgen met de oplossing leer je niet zoveel van. En is het 1 voorwerp of zijn het er 2? Ik neem aan 2 verschillende
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

wim62
Moderator
Berichten: 298
Lid geworden op: 20 nov 2017, 14:07
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe kan ik dit voorwerpt het beste printen?

Bericht door wim62 » 17 sep 2019, 19:16

Zoals ik zie is het een object .
Deze zou ik persoonlijk op een lange zijkant printen .

Gr Wim .
Gr Wim

Anet A6 met Tatara frame en quadcopters.

3Dwim
Berichten: 634
Lid geworden op: 05 feb 2018, 16:00
Locatie: In het midden van NL
Contacteer:

Re: Hoe kan ik dit voorwerpt het beste printen?

Bericht door 3Dwim » 17 sep 2019, 20:30

Waar je ook aan kan denken en soms moet denken is je ontwerp aanpassen aan hoe je het kan printen.
Hoe nauwkeurig zijn de gaten en wat zijn de afmetingen ?
Massief of hol ?
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

awal16
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 sep 2019, 17:39
Contacteer:

Re: Hoe kan ik dit voorwerpt het beste printen?

Bericht door awal16 » 20 sep 2019, 16:06

Rob52 schreef:
17 sep 2019, 18:25
Ik zou het eigenlijk met een tegenvraag willen beantwoorden. Wat denk je zelf en waarom? Zomaar een antwoord krijgen met de oplossing leer je niet zoveel van. En is het 1 voorwerp of zijn het er 2? Ik neem aan 2 verschillende
Het is één voorwerp, de boven en onderkant. Ik heb een paar keer een voorwerp geprint met kleinere gaten erin, deze heb ik een keer plat en op de zijkant geprint. Het voorwerp wat ik op de zijkant had geprint, leken de gaten voor de schroef beter gelukt. Bij dit voorwerp zijn er grotere gaten, en ik weet niet of dat verschil maakt van kleinere gaten, i.v.m. de overhang. Weet niet of ik het zo helemaal goed en duidelijk uitleg, anders hoor ik het graag.
Mijn gevoel zegt, op een lange zijkant printen. Dit puur omdat mijn laatste print ook op de zijkant beter was.

awal16
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 sep 2019, 17:39
Contacteer:

Re: Hoe kan ik dit voorwerpt het beste printen?

Bericht door awal16 » 20 sep 2019, 16:12

3Dwim schreef:
17 sep 2019, 20:30
Waar je ook aan kan denken en soms moet denken is je ontwerp aanpassen aan hoe je het kan printen.
Hoe nauwkeurig zijn de gaten en wat zijn de afmetingen ?
Massief of hol ?
De gaten zijn schroef en hol. Het kleinste gat is 5mm.

hardy
Berichten: 398
Lid geworden op: 27 jun 2017, 11:49
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hoe kan ik dit voorwerpt het beste printen?

Bericht door hardy » 20 sep 2019, 16:49

Als het kleine gat al 5 mm is, hoog groot is het grote gat dan wel niet, ik denk dat je bij die, zonder support, geen goed resultaat zult krijgen, 5 mm gaten lukt nog wel, maar de grotere zal niet lukken, door de perspective vertekening kan ik ook zo ook niet beoordelen of de rechthoekige uitsparing vierkant is, want anders zou ik altijd de printzijde zo kiezen dat de bridging daarin het kortst is.

Hardy
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D

hardy
Berichten: 398
Lid geworden op: 27 jun 2017, 11:49
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hoe kan ik dit voorwerpt het beste printen?

Bericht door hardy » 20 sep 2019, 17:29

Je zou het ook nog plat kunnen leggen met de rechthoekige opening op het bed en support met een dak en een afstand van 0.16mm, dat geeft daar dan nog wel een mooi afgewerkt oppervlak en de rest ziet er dan ook perfect uit (ik ben nog steeds even aan het brainstormen hoe het ook nog zou kunnen.).

Hardy
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D

Caved
Berichten: 317
Lid geworden op: 24 dec 2017, 12:17
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hoe kan ik dit voorwerpt het beste printen?

Bericht door Caved » 21 sep 2019, 13:29

Ik zou m plat leggen met de 4 gaten naar onder met support onder.
Op de zijkant komt de sterkte en afwerking van het object niet ten goede IMHO

My 2cp
Caved
Mvg
Caved

:idea: "Thinking outside the box" :idea:

Thingiverse
http://www.thingiverse.com/caved12/designs

CGTrader
https://www.cgtrader.com/caved

Printers:
FLSun Cube (Crealified)
Ender 3 (Oud werk beesje)

Design Software:
DS Mechanical

Bobby
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 dec 2017, 23:22
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Hoe kan ik dit voorwerpt het beste printen?

Bericht door Bobby » 21 sep 2019, 18:46

Als het 1 voorwerp is dan neem ik aan dat de schaal van de bovenkant en onderkantafbeelding niet klopt en de 4 gaten op de hoeken en de 4 kleine gaten in het midden, helemaal doorlopen.
Ik zou dan het model splitsen zoals onder, printen en daarna lijmen waarbij de gaten als geleiders gebruikt kunnen worden op te zorgen dat de twee delen precies goed uitgelijnd gelijmd worden.
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten