Startpositie printkop

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
TijnV
Contacteer:

Startpositie printkop

Bericht door TijnV » 12 sep 2019, 16:01

Hallo,

Bij het printen van de eerste laag merk ik dat het startpunt van de printkop altijd diagonaal staat aan het punt waar de printer stopt met het leggen van de 'initial laters'. Dit zorgt er volgens mij voor dat het eerste deel van de lijn al uit de spuitkop loopt voordat het aangekomen is bij de begincoördinaten van de print.

Het resultaat hiervan is dat het begin van de eerste lijn niet hecht aan het bed. Als ik de opdracht laat lopen wordt de tweede laag hier overheen gelegd en is het goed te zien dat er een losse lijn heeft gelegen op het oppervlak van de print.

Ik gebruik als slicer Cura, de meest recente versie (4.2.1). Kan iemand mij vertellen hoe je het startpunt van de spuitkop kan beïnvloeden?

Alvast dank!

Bobby
Contacteer:

Re: Startpositie printkop

Bericht door Bobby » 12 sep 2019, 17:17

De hotend beweegt normaal gesproken naar het startpunt van de print vanaf de positie waar de home-initialisatie (G28 of G29) geëindigd is. Ik heb het niet getest maar als je dat anders wilt kun je volgens mij in de 'machine settings' na het homing commando (G28 of G29) een G1 X... Y... opdracht definiëren. Dan beweegt de hotend, na initialisatie eerst naar X... Y... en daarna vanaf dat punt naar het startpunt van de print.

Caved
Contacteer:

Re: Startpositie printkop

Bericht door Caved » 12 sep 2019, 17:43

Hallos,
Dit is de reden waarom velen een skirt printen een aantal mm van de print af. Ik doe normaal 2 of 3 loops,
zodra die dan met je werkstuk begint (wat dus een paar mm binnen je skirt is) weet je zeker dat je voldoende
plastik in je nozzle en de juiste flow hebt voor je eerste laag.

En wat @Bobby zegt klopt natuurlijk je kan de kop de kant op sturen wat je wil, dit zelfs opnemen in de start
code in Cura als je dat zou willen.

My 2cp
Caved
:idea: "Thinking outside the box" :idea:

Ik op Thingiverse:

http://www.thingiverse.com/caved12/designs

Printers:
FLSun Cube F3
Ender 3

Design Software:
Designspark Mechanical

TijnV