Welke droogkast/-box o.i.d.?

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Caved
Contacteer:

Re: Welke droogkast/-box o.i.d.?

Bericht door Caved » 11 aug 2019, 12:14

Zat er zelf gister over na te denken en vroeg me t volgende af:

Kan het niet zo zijn dat bepaalde types infil meer aan je outline shells trekken dan andere bijvoorbeeld??
Wat krom trekken zou kunnen bevorderen lijkt mij zo. Was maar een brainfart...

Mvg
Caved
Mvg
Caved

:idea: "Thinking outside the box" :idea:

Thingiverse
http://www.thingiverse.com/caved12/designs

CGTrader
https://www.cgtrader.com/caved

Printers:
FLSun Cube (Crealified)
Ender 3 (Oud werk beesje)

Design Software:
DS Mechanical

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 11 aug 2019, 12:19

Het kromtrekken was in dit geval met PetG niet het geval. Een standaard brim deed gewoon goed z'n werk, het was echt het verschil in printen van details. In het voorbeeld van Cura print hij het wel correct, maar in de praktijk dus niet. Dan komt de beweging niet overeen met het Curamodel.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

Caved
Contacteer:

Bericht door Caved » 11 aug 2019, 12:40

Las laatst over Cura gebruikers die van een nieuwe update terug gingen naar 4.0. Hadden een
probleem met iets, vraag me niet wat. That said: Ik gebruik Cura zelden en hoewel het waarschijnlijk
de meest geavanceerde slicer ter wereld is heeft het me op een of andere manier nooit gegrepen.

Ik slice de laatste tijd met groot plezier met Prusaslicer 2.0 heb hier ook prachtige resultaten mee gehad.
Voor multicolor prints nog steeds S3D (waar mijn versie 4.0 alweer iets verouderd is). Die vernieuwde
versie van repetier nog niet echt aan de tand gevoeld maar dat zit nog in de planning.

Het lijkt me dan wel logisch dat een slicer dan wel zo sliced zoals het in de voorvertoning te zien is anders
word het "fuzzy logic" .
Mvg
Caved

:idea: "Thinking outside the box" :idea:

Thingiverse
http://www.thingiverse.com/caved12/designs

CGTrader
https://www.cgtrader.com/caved

Printers:
FLSun Cube (Crealified)
Ender 3 (Oud werk beesje)

Design Software:
DS Mechanical

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 12 aug 2019, 12:16

Ik snap niet helemaal waarom het nu over cura of een slicer gaat in plaats van eend roogkast waarmee begonnen is.
Dit gezegd hebbende: een slicer snijdt je model in plakjes, de enorme optie mogelijkheid en daarmee instellingen in een programma'versus je printer en materiaal geven genoeg oorzaken voor een goede dan wel slechte print.

Voeg daarnaan toe de teperatuursschommelingen in de ruimte waar je print en je hebt genoeg touwtjes om aan te trekken.
Nog afgezien van een goed model want ik heb nog geen vlekkeloos model in bv thingiverse gezien.
Dus een mooi gesloten model zoner gaatjes, extra lijnen of inwendige meuk.

iets dat je normaal niet ziet maar wel als je een model weer opent en gaat bekijken in een tekenpakket.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 16 aug 2019, 13:49

Uiteindelijk is de complete adapter succesvol geprint. Alleen bleek, waar ik bij aanschaf al "bang" voor was, dat de temperatuurregeling bagger is. Geen van de ingestelde temperaturen komt zelfs maar in de buurt en zijn veel te laag. De maximum temperatuur van 70 graden wordt bij lange na niet gehaald en stopt bij 55 graden. Maar voor die 3 tientje aanschaf had ik dat al een beetje ingecalculeerd. Een test met het naar buiten brengen van de ntc zodat hij moet blijven door verwarmen geeft wel 70 graden stijging mogelijk. Dus de regeling klopt niet en knijpt hem te vroeg af. In overleg met Speedster2001 (want daar is mijn elektronische kennis net weer wat te beperkt) met wat aanpassingen op het bestaande printje geëxperimenteerd. Dat gaf wel verandering maar daarmee liep de minimum temperatuur ook weer op. Al met al geen bevredigende oplossing.

Dus de bestaande regeling er maar uitgeschroefd en er een XH-W3001 (had ik er toch nog een paar van liggen) van een paar euro in geprutst inclusief adapter om op het front te monteren. Nu zijn alle temperaturen wel haalbaar. Enige minpuntje van de XH-W3001 is dat je niet simpelweg een setpoint met een van te voren ingestelde hysterese kunt ingeven. Je moet bij elke gewenste temperatuur zowel het in- als uitschakelpunt ingeven. Waarmee je dus ook meteen de schakelhysterese bepaalt. Die kan niet te klein zijn want anders staat het relais continu te klapperen. Dat is dan wel weer een voordeel van de originele regeling, die werkt met een BT136 en kan desnoods op 0,5 graden continu schakelen. Maar met de huidige schakeling is bij 70 graden een hysterese van 1 graad haalbaar en bij 40 graden 2 graden. Dan schakelt het relais ongeveer een minuut aan en 15 seconden uit. Met de bijbehorende vrij lage stroom zal dat het relais niet al te veel belasten.

3 fotootjes van ervoor en erna. Eerste 2 zijn van het WWW.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Bobby
Contacteer:

Bericht door Bobby » 17 aug 2019, 17:46

Rob52 schreef:
16 aug 2019, 13:49
... De maximum temperatuur van 70 graden wordt bij lange na niet gehaald en stopt bij 55 graden.....
Kennelijk zit er verschil tussen de verschillende drogers. Jouw droger en de mijne (zie eerder in deze thread) zijn volgens mij dezelfde en de maximaal haalbare temperatuur in een vergelijkbare set-up, dus met een geprint manchet, welke ik gemeten heb is 67°C. Ik heb dus het geluk dat ik de drogerregeling niet hoef aan te passen.

Angus heeft trouwens net een ervaringsvideo gepost met verschillende materialen en een goedkope droger. Wellicht interessant: https://youtu.be/CTrG7OAlsEA

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 17 aug 2019, 19:12

Ik denk inderdaad dat jij geluk hebt gehad, of ik pech natuurlijk. Liever had ik gehad dat het origineel goed had gewerkt maar ik had geen zin om voor die 3 tientjes het hele ruilproces via Amazon in werking te stellen. Terugsturen is bijna altijd voor eigen kosten en deze kwam vanuit Frankrijk, dus tel uit je winst .... En ach zo gaat het ook.

Wat betreft de video is dat zoals hij zelf ook zegt zijn ervaring. Ik heb totaal andere ervaring. Na een half jaar gewoon in het donker alles opgeborgen te hebben ABS, TPE en PetG met vocht. ABS het ergste en met blazen zoals bij de nylon in de video. TPE wist ook aardig te knetteren en PetG ook, alhoewel deze laatste 2 wat minder. Met PLA weinig of geen problemen. Je ziet het vaker in diverse reviews hierover dat de ervaringen heel erg verschillen. Maar gelukkig is er de oplossing met de droger.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 23 aug 2019, 08:35

Voor nog geen 3 euro toch maar een SSR 10 Amp besteld. Beetje overkill voor een verwarming van maar 250 watt maar kleiner zag ik ze niet (of de stuurspanning was 12 volt) en het SSR blijft zo ook lekker koel. Relaistje is 5 volt dus dat is voor dit SSR met input van 3 tot 32 volt geen probleem. Niet dat het zo niet goed werkt, maar ik vind een SSR toch wel wat prettiger. Geen bewegende delen en een veel kleiner instelbare schakelhysterese. Al met al is de droger dan voor nog geen 6 euro extra toch voorzien van een mooie regeling.

Afbeelding

Nu nog even wachten tot Ali het bezorgt.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 29 aug 2019, 11:35

Toch nog even verder gezocht. Is dus gewoon een 2 amp SSR met 5 volt input te koop van Omron. (Zal wel een clone zijn maar dat zal mij worst zijn als het maar werkt 8-) ) Dus die maar besteld, maar dat duurt dus wel weer even voor die binnen zijn. Aan de andere kant heb ik geen haast want het werkt zo ook.

Afbeelding
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 30 aug 2019, 12:20

Haha, en zo blijf je dus maar aan het rommelen. Net nog even te specs van de Omron bekeken en wat temperatuurmetingen aan de droger gedaan. En dan blijkt er zich een probleempje voor te (kunnen) gaan doen.

Als de droger op standje maximaal (70 graden Celcius) wordt gebruikt dan stijgt in het onderste deel van het apparaat de temperatuur tot 60+ graden. Weliswaar 10 graden lager dan in de droger zelf maar toch iets om rekening mee te houden als je naar de specs kijkt. De temperatuur in de XH-W3001 stijgt, ondanks dat deze aan de buitenzijde gemonteerd is, naar bijna 50 graden. Er zit een gat in de wand van de oorspronkelijke potmeter waardoor ook warme lucht komt.

En nu komt het specblad om de hoek kijken. De temperatuurcurve geeft namelijk aan dat bij 25 graden een maximale stroom van 2 Amp kan worden geschakeld. Bij 50 graden is dit nog 1,25 Amp en bij 60 graden nog maar 1 Amp. En aangezien de verwarming ca. 1 Amp trekt is dit geen handige combinatie. Het zal best wel werken en de SSR zal er niet kapot van gaan, maar ik ben bang dat de SSR wel aardig warm gaat worden aangezien hij op de grens gaat werken.

Afbeelding

Het ziet er naar uit dat het dus toch de SSR-10 DA gaat worden. Die kan tot 90 graden nog gewoon de nominale waarde aan.

In de praktijk zal de droger waarschijnlijk niet vaak op 70 graden draaien om filament te drogen, maar aangezien ik hem ook nog als food dryer kan gebruiken is het niet uit te sluiten. En ik ga toch graag voor zekerheid en veiligheid.

Het houdt je wel lekker bezig zo :)
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Plaats reactie