Welke droogkast/-box o.i.d.?

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Rob52
Contacteer:

Welke droogkast/-box o.i.d.?

Bericht door Rob52 » 17 jul 2019, 10:32

Na een half jaar hebben m'n ABS en PetG last van vocht. ABS ernstig en PetG iets minder, maar toch al te veel. Wonderlijk genoeg heb ik met PLA (nog) nergens last van. Nu heb ik voor het drogen al wel even de combioven gebruikt. Maar die kan ik niet onbeperkt confisceren. Dus ben ik aan het kijken naar iets dat er speciaal voor gemaakt is. Nu kwam ik wel wat dingen tegen, maar ben er nog niet uit. Zo staat er bijvoorbeeld bij de ESUN eBOX op 123-3D dat hij geschikt is voor rollen van max 750 gram terwijl er verder staat dat hij weegt tot 2 kilo. Ik kom daar geen duidelijkheid in tegen. Terwijl 1 kilo rollen toch wel meer algemeen goed zijn.

Wie heeft er ervaring met wat voor droogbox voor filament. Of misschien wel zelf eentje gemaakt die goed functioneert?
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

Bobby
Contacteer:

Re: Welke droogkast/-box o.i.d.?

Bericht door Bobby » 17 jul 2019, 11:29

Ik gebruik af en toe mijn voedseldroger om een rol te drogen: (meer af dan toe :) )
Afbeelding
Afbeelding
Het apparaat heeft geen timer en 'droogt' totdat je hem uitzet. Om niets te slopen en de originele functie te behouden, heb ik een manchet geprint die in de plaats van de trays komt. Het manchet heeft een diameter van meer dan 30 cm dus veel te groot voor mijn A8 om in 1 stuk te printen. Daarom heb ik deze in 8 delen ontworpen, die in elkaar schuiven door een 'ronde', glijdende zwaluwstaart verbinding (ik weet de juiste benaming niet). Voor mij werkt dit concept goed en is goedkoper dan de single-purpose commerciele oplossingen om filament te drogen. Het verbruik is na de opwarmfase rond de 0,08 kWh dus dat valt ook reuze mee.
Afbeelding
Deze foto is van een test om flesjes e-liquid voor een periode warm te houden maar het manchet is hoog genoeg om ook een spoel filament kwijt te kunnen. Het apparaat kan nu dus voedsel drogen, flesjes warm houden en filament drogen. Als ik zou willen zou ik er zelfs DIY yoghurt mee kunnen maken :D
De vleesthermometer is geen onderdeel van de droger. Die had ik al en kwam goed van pas bij de test (De timer van de thermometer is ingesteld op 60 minuten maar nog niet gestart, het max temp alarm is 65°C en de temperatuur is stijgende en is in de foto opgelopen tot 52°C. De maximaal haalbare temperatuur die ik gemeten heb is 67°C ).

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 17 jul 2019, 20:35

Dank voor je reactie. Het is iets waar ik ook al even naar heb gekeken. Het liefst heb je iets dat compact is en goedkoop. En daarom hoeft er natuurlijk geen filament labeltje aan te hangen. Want elke hobby heeft een prijskaartje. Staat er paard of boot of golf voor dan stijgen de prijzen voor artikelen die je elders voor een ander doel koopt met 300% omdat er de naam van je hobby ineens aankleeft. Dus dan zijn alternatieve toepassingen inderdaad DE oplossing. Ik ga het eens verder bekijken.

Heb je die manchet uit 1 stuk geprint of uit meerdere stukken? De diameter moet natuurlijk wel op de printer passen voor 1 stuk.
Laatst gewijzigd door Rob52 op 17 jul 2019, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

wim62
Moderator
Contacteer:

Bericht door wim62 » 17 jul 2019, 21:52

Bobby schreef:
17 jul 2019, 11:29
Het manchet heeft een diameter van meer dan 30 cm dus veel te groot voor mijn A8 om in 1 stuk te printen. Daarom heb ik deze in 8 delen ontworpen, die in elkaar schuiven door een 'ronde', glijdende zwaluwstaart verbinding (ik weet de juiste benaming niet).
Zoals ik lees heeft hij ze in delen geprint .

Gr Wim
Gr Wim

Anet A6 met Tatara frame en quadcopters.

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 17 jul 2019, 22:40

Dank je Wim, gewoon even overheen gelezen. Stom van mij :lol:
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 18 jul 2019, 12:03

Ik ben er nog eens verder ingedoken. Mijn combioven kan tot 6 één kilo rollen verwerken. Aangezien ik er nu een stuk of 20 uit de verpakking heb liggen zijn dat ca. 4 droogrondes. Daarbij is hij ook nog eens tot 24 uur droogtijd in te stellen. Dat moet nog wel te behappen zijn. Wat ik nu dus eerst maar eens ga doen is vacuümzakken aanschaffen. Die heb ik sowieso nodig na het drogen, of ik nu de eigen oven of een andere droger gebruik. Dat is dan denk ik voorlopig de goedkoopste en eenvoudigste oplossing. Nu nog even het juiste formaat vacuümzakken zien te vinden. Of heeft iemand daar al ervaring mee en dus een mogelijke suggestie? In het verleden heb ik ook wel eens van die zakken gebruikt maar vaak lopen ze na enige tijd toch weer vol lucht.
Laatst gewijzigd door Rob52 op 18 jul 2019, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

phtvs
Contacteer:

Bericht door phtvs » 18 jul 2019, 12:32

Ik gebruik dikke plastic zakken (action) waarin ik een handje van die silicagel droogzakjes (aliexpress)gooi. Dan 2 sluitklemmen (xenos/action) erop en donker en droog wegzetten. Eigenlijk nog nooit problemen gehad met vocht en zelfs nog nooit hoeven drogen. Ik heb een aantal rollen nu ruim een jaar opgeslagen op deze manier en geen enkel probleem met vocht.

Afbeelding
Groet,
Theo

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 18 jul 2019, 12:57

Dat is inderdaad misschien nog wel makkelijker dan vacuümzakken.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 18 jul 2019, 20:55

Goed aflsuitbare plastic box,
droogzakjes voor de auto bij action,
hygrometer van ali
Dan kan je de rollen toch wel op het juiste vocht % houden toch ?
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert
Weistek WT150
Kossel mini

Rob52
Contacteer:

Bericht door Rob52 » 19 jul 2019, 11:06

Nou, ik ben eens bij Action aan het snuffelen gegaan maar daar werd ik ook niet wijzer. Dikke plastic zakken kon ik er niet vinden. Zakkensluitclips niet te krijgen en de vochtvreter is er dan wel maar niet met de silicagel korrels. Alleen hetzelfde spul als dat in de Bison vochtvreter zit en dat wordt uiteindelijk omgezet in water en opgevangen in de bak eronder, daar heb ik niks aan. Inmiddels maar een paar dozen van Ikea's zakken met zipsluiting aangeschaft, die sluiten wel erg goed af en kosten ook niet veel. Nu nog even wachten tot Ali m'n zakjes silicagel bezorgt.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8

Plaats reactie