Printen van onderdelen?

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Mohr
Contacteer:

Printen van onderdelen?

Bericht door Mohr » 08 jun 2018, 20:12

Beste forumleden,

Ik heb me net aangemeld en voorgesteld en meteen maar mijn eerste vraag....

Ik ben ondernemer en binnen mijn onderneming werk ik met aanhangwagens. Nu heb ik daar regelmatig onderdelen voor nodig. Sommige zijn duur, andere steeds moeilijker te krijgen.

Als voorbeeld onderstaande lampenkap voor 13,64
Afbeelding

Mijn vraag is nu:
- Is dit met een 3d printer te printen (gezien dat het doorzichtig moet zijn)?
- Wat zouden de kosten zijn om zoiets te printen?
- Wat zijn de voor,- en nadelen van zoiets te printen?

Ik hoor het graag van jullie!

vincent1971
Contacteer:

Re: Printen van onderdelen?

Bericht door vincent1971 » 08 jun 2018, 20:34

Ja zoiets is goed te printen, mits je een goede printer en goed filament hebt. Je hebt een goed ontwerp programma nodig en een goede printer...prusia b.v.
De kosten valt moeilijk iets over te zeggen. Filament is niet gek duur, zit meer de tijd van inscannen, uitprinten en ontwerpen die de kosten bepalen..bij meerdere stuks gaat het natuurlijk omlaag. Ik voor mij zou het alleen doen als er een onderdeel is die niet meer te verkrijgen is van een old-timer of iets met een imperialistische afmeting.

Ps...leuke markt de Weerselose markt ;-)

kaphaak
Contacteer:

Bericht door kaphaak » 08 jun 2018, 20:36

Hoi Joep.

Is het te printen ja maar het hangt van het materiaal af v.w.b. doorzichtigheid.
De kosten ja dat is lastig want afgezien van materiaalkosten heb je afschrijving van je printer en evt. foutprints en daarnaast manuren.
(Je moet het echter zo zien, als er niet op een andere manier is aan te komen lost het een probleem op)
Of zo'n achterlicht handig is hangt ook weer van het materiaal af. PLA vervormt in de hitte en bovendien is het niet waterdicht dus wederom het hangt af van het materiaal.

Groet Ronald.
Originele Prusa i3 MK3 kit

3Dwim
Contacteer:

Bericht door 3Dwim » 09 jun 2018, 10:11

Grappig en denk eigenlijk nee niet aan beginnen.

A) ding moet voldoen aan keurmerk

B) verschillende kleuren filament die waterdicht aan elkaar moeten komen te zitten.

C) ik heb nog geen naadloos transparante 3D modellen gezien.
Groet,
Wim

Pro Deo 3D fanaat
Anet A6 - student
SketchUp Pro - expert

Mohr
Contacteer:

Bericht door Mohr » 10 jun 2018, 12:14

Heren,

Bedankt voor de reacties. Daar kan ik al veel mee.

Voor wat betreft de uren:
Daar maak ik me minder zorgen over. Een neef van me is bezig met een opleiding waar CAD in voorkomt en zal me kunnen helpen met het ontwerpen. Ik ben zelf handig met software en, belangrijker nog, ik vind dat soort projecten leuk om te doen. Het zijn ook niet heel veel modellen die ik hiervoor zal moeten maken.

Het is ook niet een plan wat ik volgende week op wil pakken maar waar ik me nu op ga orienteren.

Voornaamste redenen voor mij om wel te doen:

1) onderdelen zijn moeilijker te krijgen
Ze hebben nu bij een type achterlicht een wijziging waardoor alles precies hetzelfde is behalve dan de plek waar de schroefjes zitten. Hierdoor moet ik de volledige armatuur wisselen. Qua kosten valt dit wel mee, maar dat betekend dat ik van +-50 aanhangwagens de volledige lamp moet wisselen. Dat kost weer tijd etc.

2) onafhankelijkheid van de leverancier
Zie ook bovenstaande reden. Op deze manier zal ik niet afhankelijk zijn van de leverancier en dat vind ik een fijne gedachte.

3) Kosten
Minst belangrijkste reden. Mijn beredenering is dat als ik hiermee geen extra geld kwijt ben ik ook weer leuk "speelgoed" erbij heb die ik voor andere zaken (sleutellabels, relatiegeschenken, kleine andere onderdelen) kan inzetten, ook prive.

Conclusie inzetten:
Het zal zeker voordelen voor mij hebben, maar geen noodzaak.

Voornaamste redenen om het niet te doen:
A) Keurmerk
Ik zat gisteren op een feestje en daar kreeg ik ook de opmerking van een keurmerk (zoals 3dWim ook vermelde). Ik weet niet of dit inderdaad nodig/ verplicht is, en daar had ik nog niet aan gedacht.

B) Materiaal toepassing
Kan het waterdicht, in verschillende kleuren en stevig gemaakt kunnen worden. Uit jullie reacties lees ik dat dit moeilijker wordt.

Is dit vooral te zoeken in het feit dat het onderdeel uit verschillende kleuren/ filament bestaat? Of is een 3d print die doorzichtig is in feite een print met kleine gaatjes erin? Ik heb andere type onderdelen die uit één kleur bestaan (zoals reflectoren, breedtelichtjes en mistlampen) waardoor het meerdere kleuren niet van toepassing is.
Kan het stevig genoeg gemaakt worden waardoor de kapjes minder snel kapot gaan?

kaphaak
Contacteer:

Bericht door kaphaak » 10 jun 2018, 13:58

Hoi.

Even een aanvulling op dat waterdicht zijn. Er wordt geprint door laagjes plastic op elkaar te leggen dit zal altijd zorgen dat de laag op de ene plek beter hecht dan op de andere plek en daardoor ontstaat er wat ruimte tussen de printlagen, kleine ruimtes natuurlijk. Daarom zal het lastig zijn om het waterdicht te krijgen. Het is wel mogelijk met nabewerking zover ik weet. Overigens is dit ook de reden dat de techniek niet voor voedingsmiddelen mag worden gebruikt. De kleine ruimtes zijn broedplaatsen voor bacteriën.

Desalniettemin als ik kijk wat ik er voor de zaak mee doe dan vind ik het nog steeds de investering waard en bovendien de fun die je ervan hebt.

Grtz Ronald.

vincent1971
Contacteer:

Bericht door vincent1971 » 10 jun 2018, 23:18

Denk met doorzichtig (rood) filament kom je een heel eind. Zou dan zelf gaan voor zoiets als PetG of PC. Hobbyking heeft dat wel (sporadisch) op voorraad. Kwestie van uitproberen hoeveel lagen je nodig hebt om het doorschijnend te houden. Persoonlijk denk ik dat je het wel waterdicht krijgt. Heb zelf een paar kabelgootjes geprint voor mijn kas en is waterdicht. Denk eerder dat je goed moet uitzoeken wat de levensduur van de diverse filamenten zijn. Zou zeer zekers niet voor PLA gaan.

Mohr
Contacteer:

Bericht door Mohr » 11 jun 2018, 08:36

De duurzaamheid is inderdaad ook iets wat belangrijk is. Ik ben steeds meer aan het nadenken over toepassingen die een toegevoegde waarde kunnen zijn en ik zie er wel een aantal. Maar het moet wel enkele jaren mee kunnen gaan zonder dat het breekbaar/ broos wordt. Dan zal het ook niet helpen dat de onderdelen altijd buiten zijn. (Dus vochtig, in temperaturen onder de nul en boven de 40 graden, etc..)

Voor wat betreft de waterdichtheid is het natuurlijk ook zo dat de onderdelen niet onder water komen te staan, maar dat het vooral gaat om spatwater/ regen.

@Ronald
Ik zie ook mogelijkheden voor mijn zaak, maar de voorbeelden die jij noemde (relatiegeschenken) zijn voor mij op dit moment geen toegevoegde waarde. Ik ga dan extra kosten maken in plaats van kosten vervangen. Ik merk dat ik nu 1001 mogelijkheden zie en dat ik moet waken dat ik een aankoop niet aan het goedpraten ben... kortom, het kriebelt ;)

kaphaak
Contacteer:

Bericht door kaphaak » 11 jun 2018, 11:08

In de andere voorbeelden die ik noemde gaat het om interne reparaties van zaken dus de relatiegeschenken zijn bijkomend en omdat het zo leuk is om te printen en te ontwerpen. In het begin toen ik over een printer nadacht zat ik steeds met het dilemma dat ik bang was er niet voldoende mee te gaan doen. Nu weet ik dat de mogelijkheden veelvuldig zijn. Privé en zakelijk (reparaties dus en relatiegeschenken dus) ook privé repareer ik er zaken mee maar vindt ik het ook leuk om mooie dingen te maken. Misschien moet ik er een stukje van mijn eigen website als showcase voor inrichten :). Bijkomend verhaal is, niet altijd positief, dat vrienden nu weten dat ik er eentje heb en dat ik regelmatig verzoeken krijg iets voor ze te printen. Maar goed het is en blijft fun.

Ik vrees wel een beetje, want dat lees ik, dat als je de printer koopt puur om kosten vervangend te zijn je toch enigszins bedrogen uit zult komen. Het is de aanschaf van de printer, ja die zijn er goedkoop maar dan zul je veel moeten rommelen er mee en ook veel aanpassingen moeten doen die ook weer geld kosten, vanuit China natuurlijk goedkoop. Maar ook de aanschaf van filament kan in de papieren lopen, daarnaast zul je ook behoorlijk wat misprints hebben en ontwerpfouten en ga zo maar door dus om echt kosten vervangend te zijn moet je waarschijnlijk ook veel printen en veel ervaring op doen. In elk geval wens ik je er succes mee.

Grtz Ronald.

vincent1971
Contacteer:

Bericht door vincent1971 » 11 jun 2018, 16:13

Als ik kijk naar de misprinten in het begin en nu kan ik met gerust hart zeggen dat ik op een succes van 90% zit. Het type printer maakt niet uit maar de gemeenschap erachter is belangrijk. Daarnaast moet je nog kijken welke printer alle filamenten 'vreet' en welke heel kritisch is. Zeg er even niets op, kwestie van uitzoeken. Daarnaast hou er rekening mee als je b.v. Nylon, P.C. of Pom wilt printen dat je dan een ander type hot-end nodig hebt. Op Aliexpress heb je een hele goede mod voor mijn MK10 b.v. voor €,3,- Dat vervangt het teflonbuisje in mijn hotend voor geheel metaal. Kan ik op b.v. 350C printen, ideaal voor Pom of Nylon. Maar dan moet je weer de firmware aanpassen ( moet dan wel weer open source zijn voor je printer ). Kortom mijn tip is, kijk wat je nu precies wilt, kijk welk filament aan je eisen voldoet en schaf daar een bijbehorende printer bij. Ben je handig met knutselen, prutsen enzovoort, kies dan een printer die je kan aanpassen.

Plaats reactie