Real PETG settings.

Vragen over het gebruik van de printer, toepassingen etc.
Plaats reactie
GerardV
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 okt 2019, 11:23
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Real PETG settings.

Bericht door GerardV » 13 nov 2019, 23:57

Ik ben nu een aantal dagen aan het zoeken naar een goede instelling voor het PETG van Real.
Volgens de beschrijving zou ik de nozzle op 240°C (220 -250) met bed op 55°C (30-60).

Heb meerdere combinaties gedaan met betrekking tot temperatuur(230-250°), flow(90-110%), print snelheid, retractie afstand (4-8mm)en snelheid (60-25mm/s), maar ben er nog niet goed uit.
Zie wel dat een lagere retraction speed bij 6mm retraction verbetering geeft en de Z-hop veel van de rafels wegneemt. Flow doet wel wat, maar lijkt niet veel invloed op het stringen te hebben met dit filament.
Nu dacht ik na veel testen op 0.20 dikte, een redelijke instelling te hebben gevonden op 236°C / 55°C met retraction 6mm bij 35mm per seconde met Z-hop van 0.2mm. Zei het niet dat deze setting bij een laagdikte van 0.12 een zeer matig resultaat geeft. De benchy met 0.20 laagdikte glanst overigens ook mooier dan de benchy op 0.12

Afbeelding
Links 0.12 en rechts 0.20 dikte....

Welke setting gebruiken jullie voor dit filament??
Of heeft iemand een idee waar ik het verder in kan zoeken of een tip in welke richting te denken??

Elke input is welkom op dit moment :?
Groeten
Gerard

speedster2001
Berichten: 205
Lid geworden op: 12 nov 2018, 12:47
Contacteer:

Re: Real PETG settings.

Bericht door speedster2001 » 14 nov 2019, 01:04

Even een snelle reactie.

Bed 80 graden
Nozzle, 235
Brim gebruiken ! 8mm
Goed hechtmiddel, 3Dlac op glas of iets dergelijks
eerste laag 105%, 0.2
eerste 2 lagen fan uit, daarna 40%
Eerste laag 25mm, daarna max 50mm
Ik print alle kleine onderdelen allemaal 100% infill

gr, Ries
Anet A6, Marlin 1.1.9, div mechanische upgrades, Cura 3.6, Octoprint, RPi3 en Camera V2, Ultrabase, Mosfets, 300W power, BLTouch, actieve fan aansturing vanuit Marlin, MKSGEN 1.4, SPI TMC2130 V1.1
Creality CR10S Pro in quiet mode.
http://www.hmr-audio.nl

Caved
Berichten: 357
Lid geworden op: 24 dec 2017, 12:17
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Real PETG settings.

Bericht door Caved » 14 nov 2019, 01:07

Lees dat je een Ender 3 hebt. Dit is hoe ik m ingesteld heb:
Retraction 3 tot max 4 (korte bowden) Maar wel heel erg snel 80 mm/sec.
Heb ik goede ervaringen mee. Ik ken verder je PETG niet ik print met devildesign
en azure film. Ik print het op 235 bij 75C

my 2cp
Mvg
Caved

:idea: "Thinking outside the box" :idea:

Thingiverse
http://www.thingiverse.com/caved12/designs

CGTrader
https://www.cgtrader.com/caved

Printers:
FLSun Cube (Crealified)
Ender 3 (Oud werk beesje)

Design Software:
DS Mechanical

Rob52
Berichten: 1041
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Real PETG settings.

Bericht door Rob52 » 14 nov 2019, 09:26

Anet A8. Nozzle 235 grd, bed 70 grd, geen brim maar gewoon skirt. Maar wel geprint op een PEI sheet. Geen verdere instellingen veranderd aan retraction.

Wat me wel is opgevallen en ik heb het ook een paar keer elders gelezen, is dat sommige materialen waaronder ABS en dus mogelijk ook PetG bij dunnere laagdiktes dan 0,2 mm juist een slechtere printkwaliteit tot gevolg hebben. Ik heb dat zelf dus ook al een paar keer gezien. Misschien dat het met fine tuning wel beter kan worden, maar ik vind 0,2 mm laagdikte over het algemeen voldoende. Alleen als je hoge resolutie details wilt printen kom je daar niet mee uit.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

GerardV
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 okt 2019, 11:23
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Real PETG settings.

Bericht door GerardV » 14 nov 2019, 09:28

Bedankt voor jullie input.

Ja ik ben een setting aan het zoeken voor mijn Ender 3 met all metal hot end.

Ik heb geen last van slechte eerste laag of slechte hechting.
Verder print ik ook met andere filamenten, maar wilde hier een goede setting voor vinden. Ik heb nog een aantal rollen van Real liggen, dus die wil ik wel optimaal benutten. Daarnaast kan ik er niet goed tegen als ik iets niet snap.. :cry:

Heb er nog een nachtje op kunnen broeden en denk dat ik alle print resultaten nog een keer op een rij moet zetten. Vermoedelijk ben ik door een print fail de verkeerde richting ingeslagen. Normaal ga ik bij vermeerderde draad vorming de temperatuur laten zakken. Dat heb ik gedaan, maar kreeg een aantal falende prints.

Andere filamenten print ik op 240°C / 60°C, retraction 6mm (45mm/s) en een snelheid van 50mm/s. Die instelling werkt over het algemeen zeer goed, maar dus niet met het Real filament.

Vandaag dus eerst alles goed op een rijtje zetten en dan nog maar een paar testjes doen...
Groeten
Gerard

hardy
Berichten: 413
Lid geworden op: 27 jun 2017, 11:49
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Real PETG settings.

Bericht door hardy » 14 nov 2019, 10:59

Zo heeft ieder weer zijn eigen instellingen.
Ik gebruik hoofdzakelijk nog PETG (BANDIT), ik heb geen Ender, maar wel twee volledig verschillende printers met bowden extruders en beide met dezelfde instellingen, betreft hier Cura als slicer.
bed: 80 gr
nozzle: 245 gr
retraction snelheid 25mm/sec
retraction afstand 4.5mm
printsnelheid 40 tot 50mm/sec
geen Z-hop en beslist ook geen combing, dat geeft stringing omdat de retraction hiermee helemaal wordt uitgeschakeld, zit overigens wel een instelling voor in Cura om dit weer te verhelpen, maar staat niet standaard aan?? ("max comb distance with no retract" gewoon op 1mm zetten).

Hardy
Laatst gewijzigd door hardy op 14 nov 2019, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
zelfbouw eigen ontwerp ULTI(F)AKER
zelfbouw eigen ontwerp CUBE-3D

GerardV
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 okt 2019, 11:23
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Real PETG settings.

Bericht door GerardV » 14 nov 2019, 12:10

Bij de andere filamenten gebruikte ik ook geen Z-hop.
Ik heb hem aangezet omdat ik dikke stringen kreeg welke verdwijnen als ik Z-hop aanzet.
Afbeelding
Maar deze zie ik terug komen als ik 0.12 dikte ga printen met Real filament.
De reden dat ik de Z-hop aan had gezet was dat ik meende te zien dat de string niet aanwezig was op de linker paal, waar de laag wissel plaats vond. Nu ik er zo verder over nadenk, kan het toch mogelijk meer met een te hoge temperatuur te maken te hebben.

Zal toch nog maar eens een paar keer op lagere temperatuur met lage retraction snelheid gaan proberen.
hardy schreef:
14 nov 2019, 10:59
......
geen Z-hop en beslist ook geen combing, dat geeft stinging omdat de retraction hiermee helemaal wordt uitgeschakeld, zit overigens wel een instelling voor in Cura om dit weer te verhelpen, maar staat niet standaard aan?? ("max comb distance with no retract" gewoon op 1mm zetten)......
Dat is nieuw voor mij, daar kan ik wat mee denk ik, bedankt. :D
Groeten
Gerard

GerardV
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 okt 2019, 11:23
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Real PETG settings.

Bericht door GerardV » 14 nov 2019, 23:35

Heb na veel ploeteren een setting gevonden voor het zwarte Real filament, waar ik voor nu mee kan leven. Een enkele minuscule haar is nog te vinden, maar dat mag geen naam hebben. Glans van het filament is echt heel mooi, komt niet uit op de foto.
In mijn zoektocht naar de oorzaak van de falende prints ben ik tot conclusie gekomen dat de kartonnen filament spool te veel weerstand had op mijn standaard Ender spool houder. Om dit probleem te tackelen heb ik een paar doppen gemaakt die ik in de spool kan drukken zodat de weerstand bij afwikkelen minimaal wordt.
Afbeelding
Voor de liefhebber: https://www.thingiverse.com/thing:3975794

Daarnaast heb ik de temperatuur nog een aantal malen naar beneden bijgesteld.
Uiteindelijke instellingen voor de Real PETG zwart:
Nozzle: 225°C / bed 60°C
Retraction: 4,5 mm bij snelheid van 25mm/s
Fan: 50%.
Printsnelheid: op 50mm/s

Afbeelding
Laag dikte 0.20

Op de spool staat een nozzle temperatuur van 240°C vermeld (220-250)...
Hoop dat de andere kleuren van Real de zelfde temperaturen nodig hebben, anders wordt het weer opnieuw een zoektocht.
Wel veeeel geleerd overigens....
Groeten
Gerard

Rob52
Berichten: 1041
Lid geworden op: 21 nov 2018, 12:35
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Real PETG settings.

Bericht door Rob52 » 15 nov 2019, 08:28

GerardV schreef:
14 nov 2019, 23:35
Op de spool staat een nozzle temperatuur van 240°C vermeld (220-250)...
Hoop dat de andere kleuren van Real de zelfde temperaturen nodig hebben, anders wordt het weer opnieuw een zoektocht.
Dat kan allemaal veel sneller als je per spoel eerst een temperatuurtoren print. Let er wel op dat je re eentje download waar de temperaturen al in de G-code zijn aangepast of dat erbij staat hoe het te doen. Als je alleen van een stl uitgaat print hij gewoon 1 temperatuur.
Groeten, Rob.

* Gemodificeerde Anet A8
* Anycubic Kossel Lineair Plus

GerardV
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 okt 2019, 11:23
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Real PETG settings.

Bericht door GerardV » 15 nov 2019, 20:43

Ja dat klopt, de temperatuur toren die ik had geprint gaf niet zo veel uitsluitsel. Daarbij kwam dat de site een temperatuur tussen 230 en 250 graden vermelde. Daar heb ik de toren op geprint. Moet in Cura dan de gcode modificeren.
Dat gaf bij mij onduidelijke resultaten. Vind het toch soms lastig om een toren te beoordelen. Zie soms echt niet wat goed is.
Bij dit filament heb ik twee maal een print fout gehad op een temp toren. Dus was een andere weg in geslagen.


Verstuurd vanaf mijn tamtam...

Groeten
Gerard

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten