Anet A6 flashen met Marlin 1.1.9

Gratis en betaalde aanstuurprogramma's voor je printer
Robbel2005
Contacteer:

Anet A6 flashen met Marlin 1.1.9

Bericht door Robbel2005 » 10 sep 2018, 20:03

Een Anet moederbord flashen met Marlin firmware.

De Marlin documentatie geeft goede instructies voor het flashen, maar de instructies zijn niet specifiek bedoeld voor het Anet moederbord met zijn eigenaardigheden. Ook verondersteld men dat je met Arduino kan werken wat niet voor iedereen zo is.
Daarom deze gids om toch iedereen het bord te kunnen laten flashen , zowel met als zonder aan de bootloader te wijzigen.
Alle gebruikte software en files heb ik op Yandex-disk in een map “Marlin" gezet zodat men niet op verschillende plaatsen moet zoeken.
https://yadi.sk/d/N1vy6RXlz5GfXg
Ook kan u dit document daar als Word document downloaden, met enkele afbeeldingen inclusief.
Ook de originele websites worden meegegeven waar u eventueel zelf de laatste versies kan downloaden.

1)Download de software.
Ofwel op de yandex link hierboven
A) Arduino IDE versie 1.8.5 die ik heb gebruikt ofwel op https://www.arduino.cc/en/Main/Software eventueel een latere versie.
B) Marlin. Huidige versie 1.1.9 weer op de yandex link ofwel op Github
https://github.com/MarlinFirmware/Marlin
C) Anet hardware file with optiboot.zip weer van de yandex link.
D) Configuration.h en configuration_adv.h files. Ik heb een set voor Marlin zonder en één voor Marlin met Autolevel door gebruik van een inductive npn probe. (LJ12A3-4-Z/BX)

2)Installeer de Arduino IDE.
Kijk goed waar deze twee mappen worden geinstalleerd:
Een map voor de code (Mijn documenten/Arduino) en een voor de board files: maak nog een map aan in Mijn documenten/Arduino en geef deze de naam “hardware" .

3)Pak het zipbestand Marlin uit.
Kopieer daarvan de Marlin map naar de map Mijn documenten/Arduino. Hernoem de map naar Marlin 1.1.9. Zo kan u overzicht houden bij latere updates van Marlin.
Ga met verkenner in de map Marlin en zoek de bestanden Configuration.h en Configuration_adv.h . Hernoem deze naar bv Configuration.origineel en Configuration_adv.origineel. (of delete ze beide)
Kopieer de gedownloade Configuration.h en Configuration_adv.h files naar dezelfde locatie.

4) Voeg de Anet bord files toe aan de Arduino IDE. Dit is noodzakelijk omdat het Anet bord de ATMega1284p gebruikt. (Helft flash geheugen maar dubbel ram van een 2560)
Pak de Anet hardware file met Optiboot.zip file uit. Kopieer de Anet map daarvan naar de Mijn documenten/Arduino/hardware – map.

5) IDE instellen en compileren.
A) Open met de snelkoppeling de Arduino IDE.
Ga naar Bestand openen (Het zou moeten openen in mijn documenten/Arduino
Blader naar Marlin 1.1.9/Marlin/Marlin.ino.
Dit is het project of “sketch” bestand van Marlin.
Ieder project wordt geopend in een nieuw TAB venster. Je kan in dat tab venster gaan kijken in de Configuraton.h file, om zeker te zijn dat de versie is die geopend staat die je gekopieerd hebt.
Indien gewenst kan je in de lijn #define CUSTOM_MACHINE_NAME de naam van de printer wijzigen in bv "Anet A6 “ of wat je maar wil.

B) Ga naar Tools – board en indien je zoals in het begin beschreven de Anet bord files op je goede plaats gezet hebt in Arduino, zal je ANET V1.0 zien.Selecteer deze.

(INDIEN JE DE OPTIBOOT LOADER WIL INSTALLEREN DAN NEEM JE
“Anet V1.0 Optiboot “ maar dan ga je eerst naar punt 7: optiboot loader installeren, omdat je de bootloader anders terug zou kunnen overschrijven.)

Dus: nu installeren we Marlin maar we laten de originele bootloader intact.

C) Als je de Anet A6 wil flashen, met de “Full graphics display” van Anet heb je de U8glib library nodig.
Ga naar sketch – include libraries – manage libraries en zoek naar U8glib. Klik op U8glib als je deze ziet staan en installeer. Laat de install even lopen.
Ga naar Sketch – include libraries en klik op U8glib om deze bij te voegen.
Indien dit ok is, zal je bovenaan de Marlin .ico tab #include <U8glib.h> zien verschijnen.

D) Ga naar sketch – verify/compile en het compileren zal starten.
Als alles ok is, dan zal je na enkele minuten een melding krijgen.
Indien het niet ok is, of bv het bestand te groot is voor het Anet moederbord flashgeheugen, zal je daarvan een melding krijgen. (Dan kan je voor de optiboot loader gaan – zie verder - of minder opties gebruiken, in te stellen in Configuration.h)

6) FLASHEN . Verbind met de usb kabel de pc en het controller bord. Meestal worden de usb drivers vanzelf geinstalleerd, indien niet is soms een reboot nodig van de pc.
Ga naar tools – port en kies de seriele com poort die gebruikt wordt voor de verbinding met de pc. Kijk eventueel hiervoor in configuratiescherm – apparaatbeheer poorten – com en lpt om te kijken op welke poort de verbinding staat.
In het geval van dit voorbeeld “com4"
Ga naar Sketch – Upload en de upload zal starten.
Eerst lijkt het of er niets gebeurd, maar na enkele minuten zou het klaar moeten zijn, dan reboot je printer uit zichzelf en op het display zal Marlin version 1.1.9 komen te staan.

Ikzelf heb hier niets uitgevonden! Marlin is het werk van een ganse community en de instructies zijn vertaald, en hier en daar wat aangepast, van Mark Everett, die dit op volgende facebook groep gepost heeft in de afdeling bestanden. (uiteraard volledig in het Engels): Anet A6 3D printer (RepRap Prusa i3)
De waardes van de configuratiefiles heb ik ook van daar , heb ze overgezet in de configuratiefiles die werken in Marlin 1.1.9 want de geposte zijn van oudere Marlin versies.
Het flashen doet u op eigen ricio! Indien er iets fout zou lopen, is het mogelijk dat uw bord niet meer bruikbaar is. Dit is wel te herstellen door de juiste bootloader te flashen en dan de juiste Marlinversie, maar in het slechtste geval zal u daar hulp voor nodig hebben als u er zelf niet uitkomt!

7) DE OPTIBOOTLOADER INSTALLEREN.

Om de bootloader te flashen heeft u een usbasp programmer nodig. Kostprijs 1.43 euro verzending 29 cent.
https://nl.aliexpress.com/item/10-Pin-t ... 4c4dBfvlaA

(Het kan ook zonder, maar dan heeft u een arduino nodig geprogrammeerrd als isp.
Hiervan ben ik zelf niet op de hoogte, ik vermeld het maar om volledig te zijn.)

Er moet ook nog een driver voor windows voor deze programmer geinstalleerd worden.
Deze driver kan je installeren door weer op de Yandex link te zoeken naar zadig 2.3.exe.
Download dit bestand en met hulp van dit programmaatje kan je de usbasp driver makkelijk installeren. Je vindt het bestand en meer uitleg hierover ook op https://zadig.akeo.ie/

We gaan nu de bootloader flashen.
Hiervoor sluiten we de usbasp programmer aan met het bijgevoegd verloopstukje naar de 6 polige stekker. U sluit hem als volgt aan op het Anet moederbord:

De benaming van de pinnen vind u terug op de stekker.

a)Open het Arduino IDE programma.
b)Kies het juiste bord in Tools – boards -------Anet V1.0 Optiboot
c)Klik op tools - programmer en kies USBasp
d)klik tools -- burn bootloader
e)Wanneer het in orde is, zal het bord resetten, en de lcd zal blanco zijn.
De firmware moet immers nu nog geinstalleerd worden.
De programmer kan nu weer verwijderd worden van het bord.

Voordeel van de optiboot loader is dat het 1.5k aan flashgeheugen vrijmaakt.
Dit kan men gebruiken om bv autolevel te installeren, samen met de sd card ondersteuning en het full lcd screen.

Je kan nu de handleiding van punt 5B verder volgen, kies nu wel Anet V1.0 Optiboot.
De firmware flash je verder met de usb kabel, niet met de programmer.
3D-Printer ***Anet A6*** - firmware Marlin 1.1.9 met autolevel/inductive probe
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗─╦╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩╚╝
▄██▀░░░▀██▄

vincent1971
Contacteer:

Re: Anet A6 flashen met Marlin 1.1.9

Bericht door vincent1971 » 10 sep 2018, 21:12

Heb zelf marlin 1.1.9 geflashed op een ender-2. Kreeg toen erg veel problemen met de hotend. Veel thermische beveiligingsfouten. Heb het nog niet goed gekregen. En volgens diverse fora ben ik niet de enige. Terug gegaan naar marlin 1.1.8. Iets om eens goed over na te denken of versie 1.1.9 nu echt nodig is.

Robbel2005
Contacteer:

Bericht door Robbel2005 » 10 sep 2018, 21:32

vincent1971 schreef:
10 sep 2018, 21:12
Heb zelf marlin 1.1.9 geflashed op een ender-2. Kreeg toen erg veel problemen met de hotend. Veel thermische beveiligingsfouten. Heb het nog niet goed gekregen. En volgens diverse fora ben ik niet de enige. Terug gegaan naar marlin 1.1.8. Iets om eens goed over na te denken of versie 1.1.9 nu echt nodig is.
Met de standaard bijgeleverde configuratiefiles had ik deze issues ook. Gebruik echter aangepaste configuratiefiles voor de Anet A6 en dit draait sinds begin augustus zeer stabiel.
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗─╦╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩╚╝
▄██▀░░░▀██▄

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 11 sep 2018, 00:30

Hallo,

Ik heb er allemaal niet zo veel verstand van maar volgens mij is dit een filmpje dat er ook over gaat?
https://www.youtube.com/watch?v=lAKyZd63_ns

VrGr Rob.
ik print met: DIY Prusa i3 - Cura - PLA - temp rond de: 215 / 54

Robbel2005
Contacteer:

Bericht door Robbel2005 » 11 sep 2018, 08:12

3drob schreef:
11 sep 2018, 00:30
Hallo,

Ik heb er allemaal niet zo veel verstand van maar volgens mij is dit een filmpje dat er ook over gaat?

VrGr Rob.
Dit is voor een Ender 3 niet voor een Anet A6....
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗─╦╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩╚╝
▄██▀░░░▀██▄

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 11 sep 2018, 09:39

Hallo Robbel,

Ik denk ook voor andere soort printers ook, Kijk bij het filmpje even ter hoogte van 5:00
ik kan het mis hebben maar bij 5:10 begint hij te praten over hoe je een andere printer neemt.
Jammer genoeg schiet hij er VEEL te snel overheen,
Lijkt wel of ie een trein moet halen!

Ik kan het mis hebben maar dat moet jij maar even bekijken.

VrGr Rob.

wim62
Moderator
Contacteer:

Bericht door wim62 » 13 sep 2018, 19:38

Met veel plezier hebt ik het onderwerp Anet A6 flashen met Marlin gevolgd .
Ik hebt er wel oren na om mijn Anet A6 ook te flashen .
Maar ik hebt er nog wel een paar vragen over .
Ik wil mijn orginale board van de Anet niet flashen , deze wil ik dan als reserveren gaan gebruiken als het niet lukt ,
dus als een backup .
Ik overweeg een nieuw boardje aan te schaffen voor mijn Anet A6 , en deze te flashen met Marlin 1.1.9 .
Welk boardje kan ik hiervoor het beste voor aanschaffen ?
En wat zijn de voor en nadelen van het wel en niet flashen van een Anet boardje ?

gr Wim
Anet A6 en quadcopters

Robbel2005
Contacteer:

Bericht door Robbel2005 » 13 sep 2018, 20:00

En wat zijn de voor en nadelen van het wel en niet flashen van een Anet boardje ?

Voordeel: Je heb Marlin op een bordje met zeer lage prijs.
Aanvankelijk wilde ik ook een reservebord afwachten, maar ik heb het toch op mijn enige bord gedaan, en dat lukte goed, zelfs met de optiboot loader.
Nadeel van een Anet bordje is het flash geheugen dat beperkt is, zeker met de gewone bootloader.

Ik heb ook al eens rondgevraagd voor een reservebord voor mijn anet, en kwam uit op een MIni rambo, wel een clone hiervan want anders kost het over de 100 euro.
Je bent best ineens de lcd erbij te nemen, want uiteraard is de anet display niet zomaar compatibel met een ander bord.

https://nl.aliexpress.com/item/-/328977 ... 2e0egyIDKf
We try to make 3D-
░░░░░█
░░░░▄█▄░░╔╗╔╗╔╗─╦╔╗
░░░▄█▀█▄░╠╝╠╣╠╩╗║╚╗
░░▄█▄▄▄█▄╚═╩╩╩─╩╩╚╝
▄██▀░░░▀██▄

hardy
Contacteer:

Bericht door hardy » 13 sep 2018, 23:05

Robbel2005 schreef:
13 sep 2018, 20:00

Voordeel: Je heb Marlin op een bordje met zeer lage prijs.
Aanvankelijk wilde ik ook een reservebord afwachten, maar ik heb het toch op mijn enige bord gedaan, en dat lukte goed, zelfs met de optiboot loader.
Nadeel van een Anet bordje is het flash geheugen dat beperkt is, zeker met de gewone bootloader.

Ik heb ook al eens rondgevraagd voor een reservebord voor mijn anet, en kwam uit op een MIni rambo, wel een clone hiervan want anders kost het over de 100 euro.
Je bent best ineens de lcd erbij te nemen, want uiteraard is de anet display niet zomaar compatibel met een ander bord.

https://nl.aliexpress.com/item/-/328977 ... 2e0egyIDKf
Ik heb zelf geen anet, maar ik zou gewoon voor een ramps1.4/1.5 board gaan, ben je compleet met beter display voor +- €25,- op ebay/alliexpress klaar, je hebt dan ook voor in de toekomst veel meer mogelijkheden (meer io poorten en losse motordrivers), en mocht er toch eens een keer iets stukgaan, zijn de losse delen ook veel goedkoper, ook is er veel meer geheugen ter beschikking.

https://www.ebay.com/itm/12864-LCD-DISP ... SwDFBaDsFK

https://www.ebay.com/itm/Upgraded-Ramps ... Sw8WdbjlCF

https://www.ebay.com/itm/Arduino-Mega-2 ... Sw88RbDmw7

Hier heb je er vier van nodig.
https://www.ebay.com/itm/A4988-Stepper- ... Sw86JaWaSv

Hardy

3drob
Contacteer:

Bericht door 3drob » 14 sep 2018, 09:42

Hallo allemaal,

Ja ik heb hier ook Arduino met Ramps 1.4 met stepstickjes en groot LCD met SD ook eBay.

Of er voordelen of nadelen zijn HMMmm kweetniet
Ik geloof dat je bij een Anet boardje geen stepstickjes kunt verwisselen.
(maar of dat nou ook zo nodig moet??? Ja als er een stepstickje stuk zou gaan….)
En voor de rest, alles overzichtelijk op een(1) board/PCB daar is ook wat voor te zeggen.
Het gemak waar je de software mee verwisselt
(ik weet niet hoe makkelijk dat gaat met een Anet boardje ter vergelijking Arduino)

Dus wat er nu beter of goedkoper of… volgens mij allemaal om het even.
Andere boardjes zijn dacht ik weer allemaal wat aan de dure kant.
Wat ik wel weet is dat er met de Ramps veel geknutseld word!

@Hardy
Vroeg mij wel nog wat af? Dat 1.5 bordje, is dat wat?
(neem aan bijna zelfde als 1.4?) verschil SMD FETs

Afijn ik heb zo’n 1.5 gekocht (die van jou link) saampjes met nog het LCD van hier onder:
https://www.ebay.nl/itm/12864-LCD-DISPL ... 2749.l2649
(was gisteren jarig dus moet kunnen!)
de link van de Arduino Mega was niet meer geldig!
Maar heb er nog eentje liggen saampjes met stepstick dus dan heb ik weer nog een set.

Weet je wat,
Ik ga mijzelf weg Flashen! ;-)
VrGr Rob.

Plaats reactie